Genel Bakış
Hashimoto Hastalığı, vücudun bağışıklık sisteminin tiroid bezine saldırarak harap etmesi sonucu ortaya çıkan bir hastalıktır. Tiroid bezi vücudun endokrin sisteminin bir parçasıdır ve vücudun pek çok önemli fonksiyonunu koordine eden tiroid hormonlarını üretir.
Hashimoto hastalığında inflamasyon genellikle tiroid bezinin az çalışmasına yani hipotiroidizme neden olur. Hashimoto Hastalığı hipotiroidizmin en sık nedenidir. En fazla orta yaşlardaki kadınları etkilese de erkeklerde, çocuklarda ve her yaştaki kadında görülebilir.
Belirtiler
Başlangıçta herhangi bir belirti vermeyebilir veya boynun ön kısmında şişlik farkedilebilir. Hashimoto hastalığı tipik olarak yıllar içerisinde yavaş olarak ilerler ve kronik bir tiroid harabiyetine neden olur. Bu da nihayetinde kanda tiroid hormonlarının düşmesi ile sonuçlanır. Hastalık belirtileri tiroid hormonlarının azlığı ile ilişkilidir ve aşağıdakileri içerebilir:
  • Halsizlik, yorgunluk
  • Kabızlık
  • Cilt kuruması
  • Tırnaklarda kırılmalar
  • Saçlarda dökülme
  • Soğuk tahammülsüzlüğü
  • Kaslarda ağrı, sertlik
  • Eklemlerde ağrı sertlik
  • Kaslarda güçsüzlük
  • Kilo alımı
  • Depresyon
  • Adet kanamalarında artış
  • Kanda kolesterol yüksekliği
Risk Faktörleri
Bu faktörler Hashimoto hastalığının oluşma riskini arttırır:
Cinsiyet: Kadınlar Hashimoto hastalığı gelişimine daha yatkındır
Yaş: Her yaşta ortaya çıkabilse de sıklıkla orta yaşta (30-50 yaş arası) başlar
Genetik: Eğer ailede tiroid hastalığı veya diğer otoimmun (bağışıklık sistemi ile ilgili) hastalıklar varsa risk artar
Diğer otoimmun hastalıklar: Hastada diğer otoimmun hastalıkların bulunması (örneğin tip 1 diyabet, romatoid artrit, B12 eksikliği gibi) riski arttırır
Radyasyon Maruziyeti: Fazla miktarda çevresel radyasyona maruz kalan insanlar ( Çernobil nükleer kazası gibi) Hashimoto hastalığına daha yatkındırlar
Hashimoto Hastalığnın Neden Olduğu Sağlık Problemleri
  • Guatr
  • Kalple ilgili problemler
  • Psikolojik problemler
  • Miksödem
Doğum problemleri: Tedavi edilmemiş hipotiroid annelerden doğan bebeklerde doğumsal defektlerin (örneğin kalp, beyin ve böbrek hastalıkları gibi) görülme riski sağlıklı annelerden doğan bebeklerden daha fazladır. Ayrıca bu bebeklerde zeka gelişiminde ve büyümede problemler olabilir. Eğer gebelik planlıyorsanız veya gebelik tanısı aldıysanız tiroid fonksiyonlarınızın normal olduğundan emin olmalısınız.