GUATR
Guatr tiroid bezinin anormal derecede büyümesidir. Tiroid bezi boynun ön kısmında bulunan âdem elmasının hemen altında yer alan yumuşak kıvamlı bir organdır. Guatr genelde ağrısızdır ama büyük guatrlar öksürük, nefes darlığı ve yutma güçlüğüne neden olabilir.
Guatrın en sık nedeni iyot eksikliğidir. Bu nedenle iyotlu sofra tuzu kullanımı çok önemlidir. Fakat iyotun fazlası da zararlıdır. Son zamanlarda yüksek doz iyot içeren çeşitli gıda takviyeleri kontrolsüz bir şekilde kullanılmaktadır. Bu konuda endokrin doktorunuzun önerisi olmadan bu tür ürünleri kullanmayınız.
HİPERTİROİDİ / ZEHİRLİ GUATR
Hipertiroidi tiroid bezi aşırı miktarda tiroid hormonu ürettiği zaman meydana gelir. Hipertiroidi vücut metabolizmasını hızlandırarak kilo kaybına, kalp atışlarında hızlanmaya ve düzensizliğe neden olur.
HİPOTİROİDİ
Hipotiroidizm, tiroid bezinizin yeterince tiroid hormonu üretememesidir. Hafif düzeylerde hipotiroidi herhangi bir belirti vermez. Ancak zamanla kilo artışı, eklem ağrıları, adet düzensizlikleri, kalp hastalıkları gibi çeşitli sağlık problemlerine yol açar.
Tedavide sentetik tiroid hormonları kullanılır. İhtiyacınız olan doz bulunduktan sonra tedavi basit ve güvenlidir.
TİROİD NODULÜ
Tiroid dokusuna yabancılaşmış, normal tiroid dokusundan farklı, yuvarlak veya oval şekillerde lezyonlardır. Bunlar genelde muayene veya daha sık olarak da tiroid ultrasonografisi sırasında tespit edilirler. Tiroid bezinin en sık hastalığıdır. Kabaca toplumda her 10 kişiden 3’ünde veya 4’ünde tiroid nodülüne rastlanır. Nodüller bazen tek bazen de birden fazla olabilir. Tiroid nodülünde en önemli nokta nodülün kanser olup olmadığıdır. Tüm nodüllerin yaklaşık %5-7 civarı kanserdir.
KANSER RİSKİ NASIL DEĞERLENDİRİLİR?
Öncelikli olarak ultrasonla kanser olma riskini artıran özelliklerin olup olmadığına bakılarak yapılır. Daha sonra ise gereken hastalarda ince iğne aspirasyon biyopsisiyle değerlendirilir. Tiroid biyopsisi, hastanede yatmayı gerektirmeyen, ayaktan yapılabilecek, anestezi de gerektirmeyen basit bir işlemdir. Ve kesin tanı için yapılması gerekir.