DİYABET NEDİR?
Diyabet vücudumuzda pankreas adı verilen ve insülin üreten organın insülin üretememesi veya ürettiği insülini doğru bir şekilde kullanamamasından kaynaklanan ömür boyu devam eden kronik bir hastalıktır.
Tip 2 diyabet daha çok erişkinlerde görülmekle birlikte, çocukluk çağı obezitesinin artması ile birlikte çok daha genç yaşlarda tip 2 diyabeti görmekteyiz.
Tip 2 diyabeti tam anlamı ile iyileştiren (kür) bir tedavi yoktur. Fakat kilo kaybı, sağlıklı beslenme hastalığın kontrolünü kolaylaştırır.
DİYABETİN BELİRTİLERİ NELERDİR?
Tip 2 diyabet genellikle çok yavaş gelişir. Yıllarca diyabetiniz olduğunun farkına varamayabilirsiniz. Aşağıdaki belirtiler varsa mutlaka bir endokrinoloji doktoruna başvurmalısınız:
  • Aşırı susama
  • Sık idrara çıkma
  • Sürekli acıkma hissi
  • İstemsiz kilo kaybı
  • Görme bulanıklığı
  • Sık enfeksiyon
  • Yaraların geç iyileşmesi
  • El ve ayaklarda uyuşma, karıncalanma
  • Boyun koltuk altı gibi bölgelerde deri renginin koyulaşması
TEDAVİ
Tedavide yalnızca ilaçlar yoktur. Sağlıklı beslenme, kişiye özel düzenli egzersiz, kilo kaybı ve düzenli kan şekeri takibi de tedavinin birer parçalarıdır.
TİP 1 DİYABET
Tip 1 diyabet ise tip 2 diyabete göre bazı farklılar gösterir. Kan şekerini düşüren insülin hormonu bu hastalıkta ya hiç yoktur ya da çok çok azdır. Vücut enerji üretmek için ihtiyacı olan şekeri kullanamaz.
Nedeni tam olarak bilinmiyor. Virüs enfeksiyonları, genetik yatkınlık rol oynar. Genellikle çocuk ve ergenlerde görülse de erişkinlerde de tip 1 diyabet görülebilmektedir.
Hastalığı tam olarak ortadan kaldıran ( kür) bir tedavi henüz bulunmamaktadır. İnsülin ile tedavi edilmektedir.
Tip 2 diyabette olduğu gibi doğru tedavi edilmediği takdirde, kalp damarlarına ve diğer damarlara, sinir uçlarına, böbreğe, göze ve ayaklara zarar verir.
GEBELİK
Gebelikte hem tip 1 diyabet hem de tip 2 diyabet titizlikle takip edilmelidir. Yüksek kan şekeri hem anneye hem de bebeğe zarar verir. Erken doğum, bebekte gelişimsel problemlere, doğum sonrası bebekte solunum problemlerine hipoglisemiye ve daha başka problemlere neden olmaktadır.
EĞER SKORUNUZ 5 VE ÜSTÜ İSE:
Tip 2 Diyabet hastalığı için yüksek risk taşıyorsunuz demektir.
Ancak bu hesaplama modülü sadece riski hesaplamakta olup, Diyabet hastalığı teşhisi doktorunuz tarafından yapılacak testler ve değerlendirmeler sonucu konulabilir.
Ayrıca kilo kontrolü ve fiziksel aktivitelerdeki artış ile Diyabet riskini düşürmek mümkündür.